Belfast Telegraph

Home News World

Australian government adviser claims climate change is a UN plot to establish a "new world order"


One of Tony Abbott’s senior advisers has accused the United Nations of using false climate change models in order to achieve “a new world order under the control of the UN”.

Maurice Newman is the Australian Prime Minister’s chief business adviser and a well-known climate change sceptic.

In a piece for The Australian, Mr Newman claimed 95 per cent of models demonstrating the link between human CO2 emissions and catastrophic global warming “have been found to be in error”.

He claimed the world had consequently been subjected to “extravagance” from “climate catastrophists” for over five decades, before listing news articles apparently undermining claims about global warming in The Independent and the Mail Online.

“Why then, with such little evidence, does the UN insist the world spend hundreds of billions of dollars a year on futile climate change policies?” he asked.

"Perhaps Christiana Figueres, executive secretary of the UN’s Framework on Climate Change has the answer?"

His comments came after Figueres toured Australia and urged the country to move away from coal production, a major pollutant.

Abbott has in the past described coal as "good for humanity" and the "foundation of prosperity" for the foreseeable future, according to Reuters.

He also reportedly referred to the science underpinning climate change as "crap" in 2009 and used the Brisbane G20 meeting to warn against putting carbon emissions ahead of economic growth.

"The real agenda is concentrated political authority," Newman wrote. "Global warming is the hook.

"It's about a new world order under the control of the UN," he added. "It is opposed to capitalism and freedom and has made environmental catastrophism a household topic to achieve its objective."

His comments were criticised by climate change expert Professor David Karoly from the University of Melbourne, who told the BBC he was considering complaining to the Australian Press Council about the article.

"It is clear he has deliberately tried to mislead the Australian public," he said, adding that his claims did not represent peer reviewed studies.


Source: The Independent

Belfast Telegraph Digital


From Belfast Telegraph